Niet Storen
Wonen aan het spoor went, roepen ervaringsdeskundigen. Bij een spoorwegovergang word je misschien dol van de bellen, maar langs de rails is het te doen zeggen ze. Dat geloof ik best. Anders liep bijvoorbeeld Vught leeg. Maar nu het ‘geluidsscherm’ nabij het Centraal Station ’s-Hertogenbosch nog niet klaar is naast ons huis, denken we genuanceerd anders over het wonen nabij het station. De vele wissels en bochten, die scherpe bochten noodzaken, veroorzaken een ongelooflijke herrie. De stedenbouwkundige was zo slim om langs het spoor, aan de Magistratenlaan, hoge Bedrijfsgebouwen te oriënteren, maar die zijn dus nog niet allemaal klaar. Gelukkig is de bouw van het een na laatste gebouw nu gestart en mogen wij ons verheugen om medio volgend jaar ons eigen scherm te hebben. Dan is het over. Maar tot die tijd blijven we ons verbazen wat de NS en andere spoormaatschappijen over de rails jagen. Ik denk dat gemiddelde personen trein zo’n 30-40 jaar oud is, samengesteld uit een ratjetoe van materiaal, herhaald opgelapt en vol graffiti. De goederen treinen en locomotieven zijn ronduit smerig, afgetrapt, verveloos, van net na de oorlog en maken een herrie die echt nergens op lijkt. Kennelijk ook nog eens met machinisten zonder de vereiste papieren.
In een tijd dat vrachtwagens, vliegtuigen en andere transportmiddelen steeds zuiniger,schoner en mooier worden, blijft het spoor daar ver bij achter. Stelt de overheid geen (kwaliteits-) eisen aan het spoor wat veelal dwars door steden rijdt? Wonen bij het station heeft natuurlijk wel als gemak dat we steeds vaker met de trein reizen, oude balk, maar wel gemak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten